19 July 2021 | 15.33
Orchestra

Goede doelen krijgen een 7,3 van donateurs voor vertrouwen

De leden van het Nederlands Donateur Panel geven in de laatste kwartaalmeting een 7,3 voor het vertrouwen dat zij zelf hebben in goede doelen. Dat is het hoogste cijfer sinds het begin van de metingen in 2015.

Goede doelen krijgen een 7,3 van donateurs voor vertrouwen

Tussen maart en juni van dit jaar steeg het donateursvertrouwen -14 naar -10, terwijl het consumentenvertrouwen van -18 naar -3 steeg. Deze cijfers geven aan hoe panelleden denken dat het gesteld is met het vertrouwen van de Nederlandse bevolking in goede doelen. Hoewel stijgend, blijft dat gepercipieerde vertrouwen dus nog wel achter bij het sterke herstel van vertrouwen van de consumenten in het algemeen.

Het donateurspanel kreeg ook vragen over de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming). Die is van toepassing sinds 25 mei 2018. In de hele Europese Unie geldt sindsdien dezelfde privacywetgeving. Uit de meting blijkt dat panelleden het basisvertrouwen hebben dat goede doelen zorgvuldig met hun persoonsgegevens omgaan. Een op de vijf leden heeft het idee dat er sinds de AVG-wetgeving iets fundamenteels is veranderd in de manier waarop goede doelen met persoonsgegevens omgaan. Opmerkelijk is dat 6 van de 7 panelleden niet het idee heeft volledige controle hebben over hun persoonsgegevens, terwijl dit nu in werkelijkheid wel zo is. Het NDP concludeert: “Hier is voor goede doelen nog werk te doen.”

Meer weten over de opzet van dit onderzoek en het volledige rapport lezen? Klik hier.