27 January 2021 | 15.39
Orchestra

Zwaargewicht Jacco Visser komt het team van Orchestra versterken

Bijna zijn hele werkzame leven stroomde er ‘blauw bloed’ door de aderen van Jacco Visser, maar nu heeft hij accountancy-reus KPMG verlaten en gekozen voor een job in een kleinere organisatie waar hij zijn kennis nog beter kan combineren met de maatschappelijke bevlogenheid en sociale vaardigheden die hij van huis uit heeft meegekregen. Met de komst van Visser krijgt het Orchestra-team er vanaf begin dit jaar een bak aan ervaring én ambitie bij.

Zwaargewicht Jacco Visser komt het team van Orchestra versterken

Zijn opa en zijn vader waren het ook: accountant. Jacco Visser zette die traditie voort door na zijn studie Economie aan de Erasmus en zijn diensttijd - een van de laatste lichtingen - accountancy te gaan studeren. Jacco: ‘Ik was de derde in de rij. Het leek me verstandig een ‘vak’ te leren met het idee: daarna zien we wel. In ’92 studeerde ik af; in ’93 koos ik voor KPMG. Het was een warm, blauw bad waarin talenten werden ondergedompeld in een bedrijfscultuur waarvan ik genoten heb. Maar het was ook een periode waarin het rendementsstreven in onze economie - en dus ook bij KPMG - een enorme vlucht nam. Rendement is geen vies woord, maar ik heb altijd gevonden dat er een balans moest zijn met het goed bedienen van je klanten. Die balans kiepte. KPMG werd meer en meer een bedrijf van grote, beursgenoteerde klanten. De maatschappelijke rol van de accountant schoof steeds meer naar de achtergrond.’

Open blik

Jacco Visser sprak zich, met anderen, binnen de organisatie uit over de gevolgen van het aandeelhoudersdenken: ‘Dat kon met verschillende stromingen binnen KPMG, wat pleit voor de bedrijfscultuur, maar ik heb de discussie daarover niet naar mijn hand kunnen zetten.’

Het waren de klanten die het voor Visser op dat moment moeilijk maakten zijn heil elders te zoeken. Klanten die soms als ‘lastig’ werden gekwalificeerd, maar die met Visser – vanaf 2004 ook KPMG-partner - toch goed door één deur konden en op hem vertrouwden.

Jacco: ‘Ik heb van huis uit meegekregen om de wereld met een open blik tegemoet te treden en je aandeel aan de samenleving te leveren. Ik geloof heel erg in de ontmoeting van mensen: die levert altijd verrassingen op. Daarvoor moet een ontmoeting wel een bepaalde openheid hebben. Mijn vak werd daar steeds minder geschikt voor. Natuurlijk willen je klanten je spreken over technische zaken, maar daarvoor moet je wel de maatschappelijke breedte hebben en die vond ik niet (meer) in mijn inhoudelijke werk. Die moest ik daarbuiten wel gaan ophalen.’

Maatschappelijk actief

En maatschappelijke zuurstof ademde Visser als betrokken burger in ruime mate buiten KPMG. Vooral als bestuurder-vrijwilliger van diverse culturele initiatieven, maar ook - zeven jaar lang - als voorzitter van de Haagse omni-sportvereniging HBS. Het contact met Orchestra was er via het Haagse politieke netwerk: Visser en Orchestra-founder en managing partner Roderik Bolle stonden in 2018 beiden op de VVD-kandidatenlijst voor de gemeenteraad. Er was direct een klik én een aanbod van Bolle om het Orchestra-team te komen versterken. Jacco: ‘Dat aanbod ben ik nooit vergeten. Nu ik buiten de blauwe KPMG-burcht ben getreden kan ik bij Orchestra veel van mijn talenten en interesses combineren.’

Integriteit